Serious Stuff

maart 2019 – november 2019
Samen met mijn collega Barbara van Sleeuwen & Wilma Willems Onderwijsmens gaf ik vorm aan een Netwerk Besturen met regie op Onderwijskwaliteit Next Step. Negen schoolbesturen (samen verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit aan ruim 40.000 kinderen) hebben elkaar in vijf netwerkdagen, geïnspireerd door experts, de maat genomen!
De bedoeling
Kinderen hebben recht op goed onderwijs!
Goed onderwijs wordt gemaakt door goede leraren.
Goede leraren hebben recht op een professionele organisatie.
Waar voortdurende professionalisering wordt gefaciliteerd.
Waar zij vertrouwen krijgen en verantwoordelijkheid nemen over de
kwaliteit van hun werk.
Onze bedoeling
Bijdragen aan het versterken van onderwijskwaliteit in het primair
onderwijs door het versterken van kwaliteitsbewustzijn. Onderwijskwaliteit wordt gemaakt door lerende professionals, die
zichzelf systematisch de maat nemen vanuit een basishouding in
hun dagelijkse werk. Professionals vragen om te kunnen bouwen
aan kwaliteitsbewustzijn en oordeelsvorming gerelateerd aan
context, theorie en beleid. Deelnemers onderzoeken hun
opvattingen over onderwijskwaliteit, mogelijkheden en manieren om
kwaliteit inzichtelijk en transparant te maken en onderwijskwaliteit
te verantwoorden. Dé gesprekspartner van de Inspecteur in het
bestuurlijk toezicht. We dagen bestuurders uit en faciliteren hun
kwaliteitsopdracht om:
• Jezelf de maat te nemen om alle professionals de maat te nemen.
• Een reflectieve dialoog te voeren over regie op onderwijskwaliteit–
next step.
• Het faciliteren van schoolleiders en bestuurders om
kwaliteitsbewustzijn te versterken m.b.v. een zelfevaluatie
(zichtbaar, merkbaar).

Werving Plan Netwerk Besturen met regie op kwaliteit Next Step 2019 PO-Raad -OnderwijsMens-SAAM- def

januari 2015
Hartger Wassink nodigde mij uit om samen met hem een lezing te verzorgen op de NOT.
Onderwijsonderzoek Waardeloos ?!

Onderwijsonderzoek is nu waardeloos in die zin, dat de vraag naar het waartoe van het onderwijs, ofwel de onderliggende waarden, uit de weg wordt gegaan. Daarom is ander onderzoek nodig, waarin leraren en leerlingen als volwaardige deelnemers en mede-onderzoekers participeren.
Onderwijsonderzoek waardeloos versie 30 januari_DEF
ppt NOT 31 januari 2015

december 2014
Ja eindelijk is “ie” er! Nieuw lijfblad voor nieuwsgierige leraren in het primair onderwijs; opgestart door Hester Ijsseling. Karlijn en ik schreven er een artikel voor naar aanleiding van haar dagje meebesturen; zie ook: besturende leraar

deNieuweLeraar-1 DeNieuweLeraar-2
voor het totale artikel >artikel Karlijn en Edith
Of fijn ‘n abonnement nemen: DeNieuweLeraar

december 2014
Eerder werkte ik mee aan een artikel van Rikie van Blijswijk over The Essential Schools, gepubliceerd in de JSW van december

jsw-2-december2014 jsw1-december2014
voor het totale artikel: Artikel Stel je pedagogiek centraal JSW dec 2014

augustus 2014
Karin Winters vroeg me om voor Vives Magazine een Column te schrijven
Als Blog op deze site gepubliceerd Competente Rebellen

vives-augustus2014

juni 2014
Congres PO-raad: Bevlogen Besturen, om de leerling. Uit de visuele notulen

image

image

image

Voor de volledige visuele notulen; zie Bevlogen Besturen

mei 2014
Artikel  door Carla Mondig voor Kennisnet, pleidooi voor techniekknutselen en programmeren op school ; zij vroeg mij ook om een reactie.

2014-05-26_1308

Creatief met Techniek en Programmeren

januari 2014
Column in “Impact” nieuw E-zine van KPCgroep over “Onderwijs anders organiseren”

Column E-zine Impact

E-zine Impact Onderwijs anders organiseren

Column: alles gericht op het primaire proces

oktober 2013
Artikel  door Carla Mondig in PO-management over financiën in het primair onderwijs; zij vroeg mij ook om een reactie.

artikel_PO_management

Scholen-met-moeite-uit-rode-cijfers

Juli 2013
Interview door Arie van Erp voor Extract – digitale  nieuwsbrief van KPC groep – terugblik op schooljaar 2013-2014 met onderwijsbestuurders.

bouwen_aan_het_beste_onderwijs

Bouwen aan het beste onderwijs

Juni 2013
Interview door Rikie van Blijswijk voor HetKind over betekens van de principes van essentieel leren van de Coalition of Essentials Schools voor SKBO.

CES-SKBO

The Ten Common principels vormen de spiegel voor SKBO

februari 2013
In november 2012 reisde 7 directeuren naar de USA om de scholen én de conferentie van the coallition of essential schools te bezoeken. We maakten de volgende prezi.
SKBO & Essentieel leren
In november 2013 gingen we met collega’s van alle dertien scholen en hielden een Blog bij
SKBOgoesUSA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.