Mijn Onderwijsmoment 2015

Mijn onderwijsmoment 2015

17 maart 2015.
De postmap op mijn bureau.
Je kent zo’n ding wel.
Grijs, stoffig, saai met tig veel tabs.
Over het algemeen gevuld met aanbod van de zoveelste onderwijsdienstverlener (of aankondiging van reorganisatie), management- en of bouwtijdschriften waar je nooit om gevraagd hebt, advies van een financiële specialist die vooral vertelt dat je werk zo ingewikkeld is…
Afijn dat soort dingen dus.

Behalve die zeventiende maart.

onderwijsmoment

In de ontwikkeling van onze LeidRaad 2016 – 2020  LeidRaad SKBO  (=het nieuwe strategisch beleid van SKBO) hebben we ook onze leerlingen uitgedaagd hun gedroomde onderwijs / school te beschrijven.

LeidRaadSKBO
Juf Rianne, collega van één van onze basisscholen, besloot die uitdaging en stijlonderwijs te integreren 🙂

Mijn postmap werd een cadeau die dag. Negenentwintig brieven van kinderen groep 8. Keurig van opbouw, krachtig van inhoud!
En ook hier bleek weer eens dat onze leerlingen echt onze gesprekspartner moeten zijn in de kwaliteit van ons (hun!) onderwijs. Potdomme wat hadden ze goede, weloverwogen voorstellen.  Variërend van kleine dingen in de inrichting van lokaal / school tot meer inhoudelijke keuzes, bijvoorbeeld liever nieuwe methode Engels dan keuze voor duur technisch LEGO…

In veel van de brieven werd iets opgemerkt over gebrek aan geld…
Mooie persoonlijk aan mij gerichte brieven vragen natuurlijk dito antwoord.

twitter onderwijsmoment

Voor de zomer heb ik met deze groep 8 nog even door gepraat op hun ideeën. Hun brieven en mijn gesprek met hen hebben mij doen besluiten een “leerlingfonds” (goede naam moet nog verzonnen worden) te ontwikkelen. Enerzijds om ideeën van leerlingen meer te positioneren anderzijds omdat ik me er NIET bij neer wil leggen dat er voor goede ideeën in onderwijs geen geld zou zijn. Ik heb tienduizend euro in 2016 voor dit fonds in de SKBO begroting begroot. De leerlingenraden van onze scholen heb ik aangeschreven.
En nu maar hopen dat ze:

  • Een simpele aanpak ontwikkelen waarmee zij aanvragen van kinderen mogelijk maken
  • Hoe ze toetsen of het goede ideeën voor het onderwijs van betreffende school / klas zijn
  • Uitvogelen hoe ze geld uit dat leerlingfonds toekennen
  • En hoe ze de totaalbegroting van het fonds én van het idee in het snoetje houden.

Ach dat gaat vast goed komen. Vertrouwen en verantwoordelijkheid die wij onze leerlingen geven, maken zij waar!

Deze blog werd ook gepubliceerd op OnderwijsMoment initiatief van Karin Winters. Er zijn vele mooie momenten te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.